PL EN DE FR RU

(Polski) XXI Forum Gospodarcze w Toruniu. Eksport i dotarcie do klientów w sektorze spożywczym

(Polski) Dodano 5 March 2014

3 marca 2014 roku w Toruniu na XXI Forum Gospodarczym odbył się panel poświęcony możliwościom dotarcia do klientów z kraju i zagranicy oraz intensyfikacji sprzedaży w sektorze spożywczo-rolniczym.

Po okresie transformacji, po czasie fascynacji produktami z zachodu, dzisiaj z wielką satysfakcją można powiedzieć, że klienci w Polsce wybierają polską żywność, gdyż właśnie to jest gwarantem jakości. Mało tego, to polskimi produktami spożywczymi interesuje się świat.

Podczas jednego z najwiÄ™kszych w Polsce kongresów gospodarczych jakim jest zorganizowane już po raz dwudziesty pierwszy Forum Gospodarcze w Toruniu, dyskusjÄ™ w panelu dotyczÄ…cym możliwoÅ›ci dotarcia do klientów z kraju i zagranicy w sektorze spożywczo-rolniczym poprowadziÅ‚ prezes Polskiego GodÅ‚a Promocyjnego “Teraz Polska” Krzysztof PrzybyÅ‚.

Zwrócono uwagę, że polscy producenci poprzez współpracę lokalną nauczyli się współpracować z dużymi organizmami dystrybucyjnymi. Świetnie zrozumieli na czym polega taka nowoczesna dystrybucja i dzięki temu stali się konkurencyjni w skali Europy. Ale to tylko jeden ze sposobów dotarcia do klientów przedstawiony na Forum.

– “Staramy siÄ™ promować polski produkt na eksport. Aktywnie pracujemy nad wyeksportowaniem polskiego towaru, produktów spożywczych na rynki zagraniczne, w tym do Stanów Zjednoczonych. WÅ‚aÅ›nie w efekcie takich rozmów podpisano w maju Rzeszowie umowÄ™ i teraz pracujemy nad wyeksportowaniem polskiego towaru spożywczego i rolnego do Stanów Zjednoczonych. Z jednej strony do Stanów Zjednoczonych wysyÅ‚amy ciężki sprzÄ™t, a z drugiej strony Stany Zjednoczone chcÄ… polskiej markowej żywnoÅ›ci” – wskazywaÅ‚ prezes Bogdan WÄ™grzynek, prezes Instytutu Rozwoju Inicjatyw Gospodarczych oraz prezes Ogólnopolskiego Klastra Innowacyjnych PrzedsiÄ™biorstw, niezwykle obiecujÄ…cy kierunek dla polskiego sektora podjÄ™ty przez klaster OKIP.

– “Podczas jednej z misji podpisaliÅ›my też ważne porozumienie z dużym klastrem Futura, który w tej chwili dziaÅ‚a na 16 krajów. JesteÅ›my dużym partnerem w miÄ™dzynarodowych projektach, ale też zapotrzebowaniu na towary spożywcze. I szukamy również polskich produktów, które też moglibyÅ›my wyeksportować” – Bogdan WÄ™grzynek, bÄ™dÄ…cy również wiceprezesem ZwiÄ…zku Pracodawców Klastry Polskie, podaÅ‚ kolejny przykÅ‚ad wysokiej aktywnoÅ›ci podejmowanych dziaÅ‚aÅ„ i dużych perspektyw klastra OKIP jeÅ›li chodzi o miÄ™dzynarodowÄ… współpracÄ™.

Podstawą funkcjonowania i rozwoju konkurencyjności jest podnoszenie poziomu innowacyjności. Sporą część dyskusji poświęcono dyskusji na ten temat, a wypowiedzieli się m.in. minister Krystyna Gurbiel, przedstawiając ogólny stan poziomu polskiej innowacyjności oraz prezes Klastra OKIP Bogdan Węgrzynek, mówiąc o możliwościach jej rozwoju w najbliższym czasie.

– “W nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 pieniÄ…dze na innowacji bÄ™dÄ… jeszcze wiÄ™ksze niż w perspektywie, która zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™. Również w planach rozwoju obszarów wiejskich innowacyjność jest znacznie bardziej podkreÅ›lana” – mówiÅ‚a Krystyna Gurbiel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. DyskusjÄ™ wywoÅ‚aÅ‚y zmiany w wsparciu dużych gospodarstw rolnych.

Podczas debaty dużo rozmawiano o żywności ekologicznej i sukcesie gospodarstw ekologicznych. Jeżeli produkty te znajdą się w szerszym zakresie w sieciach handlowych, tak jak to ma miejsce na zachodzie, a nie tylko w niszowych sklepach ze zdrową żywnością, to byłoby to niezmiernie ważnym czynnikiem służącym rozwojowi tego sektora.

Przedstawiano wiele przykładów, w tym Japonii firm innowacyjnych w sektorze. Mówiono o rozwoju polskiego przetwórstwa drobiowego i jego dużych szansach w konkurencyjnej walce z zagranicznymi przedstawicielami. Ze swojej strony Bogdan Węgrzynek jako wizytówkę przemysłu drobiarskiego w naszym kraju przestawił firmę Konspol, która oprócz starannych działań owocujących najwyższą jakością produkcji tu w kraju, gdzie przyjeżdżają podpatrywać ją firmy z zachodu, wybudował także nowe zakłady w Indiach.

Mówiono o znakach towarowych i o sile polskich produktów regionalnych. Jak wskazano, siła polega na tym, że tylko my możemy te towary produkować, a są one bardzo dobrze postrzegane na arenie międzynarodowej. Ilość takich produktów wzrasta, a to oznacza że nasz eksport również dalej rośnie.

Wyrażono nadzieję, że najbliższe lata pozwolą na rozwój handlu i produkcji rolno-spożywczej, tym bardziej, że mamy nadal sprzyjające koniunktury, a merytoryczne rozmowy takie jak ta na Forum Gospodarczym w Toruniu tylko pomagają zarówno w sferze naukowej jaki i administracji, aby przedsiębiorstwa mogły dalej rozwijać się.

Anna Figiel

Facebook
Newsletter

Newsletter

Enter your email address into the subscription form below and stay up-to-date.

Newsletter OKIP