PL EN DE FR RU

Kongres Profesjonalistów Public Relations 2014 w Rzeszowie

Dodano 27 kwiecień 2014

W dniach 24-25 kwietnia 2014 roku w Rzeszowie odbył się Kongres Profesjonalistów Public Relations. Czternasta edycja wydarzenia poświęcona była komunikacji wewnętrznej w obliczu perspektyw rozwoju i nowych wyzwań branży.

W konferencji wzięli udział najlepsi eksperci i specjaliści Public Relations z całej Polski, który omówili różnorodne zagadnienia z zakresu PR i zaprezentowali trendy w rozwoju wewnętrznego PR. W Rzeszowie spotkało się 200 praktyków biznesu i naukowców z obszaru PR, aby komentować otaczającą rzeczywistość i czerpać inspirację z nowych, ale przede wszystkim skutecznych praktyk.

– Prognozuje się, że w kolejnych latach znaczenie tej sfery zadaniowej public relations będzie nie tylko rosło, ale odegra zasadniczą rolę we wspieraniu zmian w firmach oraz budowaniu kultury organizacyjnej.– mówił pomysłodawca Kongresu, dr Dariusz TWORZYDŁO z Uniwersytetu Wrocławskiego, prezes Exacto Sp. z o.o.

Każda kolejna odsłona Kongresu to analizy i dyskusje ekspertów, prezentacja inspirujących projektów, wyników badań, a wśród nich także eksperymentalnych koncepcji. Nie inaczej było w tym roku.

Na początku wystąpieniu przedstawiono subiektywny ranking 10 najciekawszych wydarzeń z ostatniego roku. Wśród zdarzeń, które miały istotne znaczenie w branży PR znalazły się m.in.: promocja Stadionu Narodowego, abdykacja Benedykta XVI i rozpoczęcie pontyfikatu papieża Franciszka oraz kampania promocyjna Kraków 2022. Nr 1. w rankingu była obecna sytuacja na Ukrainie.

Poruszono temat wewnętrznego PR w kontekście monitoringu mediów. Jak wnioskowano, wykorzystanie publikacji medialnych wpływa na poprawę reputacji firmy wśród pracowników. Zaprezentowane zostały także praktyczne aspekty i korzyści wykorzystania magazynów elektronicznych w komunikacji z pracownikami. Uzmysłowiono pozytywne przejawy wolontariatu pracowniczego, który jest usystematyzowaniem i wsparciem prospołecznych inicjatyw pracowników.

Zwrócono uwagę, że w ostatnim czasie w komunikacji interpersonalnej nastąpiła coraz większa rola social media. Przedstawiono sytuacje, w których mogą sprawdzić się one w kontaktach wewnątrz organizacji. Aktywność pracowników w mediach społecznościowych poprzez zamieszczane przez nich treści, poglądy, zdjęcia, staje się ważnym aspektem wpływającym na wizerunek organizacji. W związku z tym firmy na zachodzie coraz częściej stosują tzw. social media policy.

Public Relations doskonale wspomagają współczesne narzędzia do komunikacji wewnętrznej. Pozwalają one na szybką wymianę informacji na wszystkich poziomach i na gromadzenie wiedzy, choć jednocześnie stanowią wyzwanie dla komunikacji wewnętrznej. Udzielono także wskazówek, które mogą przydać się przy wdrażaniu nowych strategii komunikacyjnych „słuchaj, rozmawiaj i badaj czy jesteś zrozumiały”.

Zwrócono uwagę, że pracownicy mają do czynienia z ogromną ilością informacji, które nie są uporządkowane aż w 80 proc. Przedstawiono w odpowiedzi na to intranet, jako narzędzia nie tylko wspierające komunikację, ale także umożliwiające realizację procesów organizacyjnych.

Gość specjalny – Sander Schroevers, President of the Board of IECIE: the European Institute for International Business Communication m.in. zaprezentował m.in. swoje przewidywania dotyczące zmian w biznesie w Polsce. Stwierdził, że intensywny rozwój naszego kraju spowoduje wzrostu międzynarodowych firm, przez co coraz częściej będziemy mieli sposobność do kontaktów z różnymi kulturami. To natomiast zrodzi potrzebę opracowania właściwej strategii komunikacji.

Omówiono złote zasady komunikacji wewnętrznej. Wskazano, że atrakcyjność nowoczesnych i kreatywnych form komunikacji, ale zaznaczono, że bez podstawowych zasad komunikacji nie będą one skuteczne. Podstawą dialogu w firmie są nie tylko zasady marketingowe czy HR-owe, ale także często pomijane elementy budowania relacji jakimi są zasady dobrego wychowania. Okazuje się, że firmy doskonale komunikują się ze światem zewnętrznym, ale komunikacja wewnętrzna często jest piętą achillesową.

W ostatnim punkcie Kongresu Profesjonalistów PR odbyła się debata z udziałem znanych ekspertów Public Relations. Dyskusję na ważne tematy dotyczące PR wewnętrznego podjęli: Bogdan Węgrzynek, Prezes Zarządu Agencji Budowania Wizerunku, Prezydent Zarządu Głównego Ogólnopolskiego Klastra Innowacyjnych Przedsiębiorstw i Wiceprezes Zarządu Związku Pracodawców Klastry Polskie,  Łukasz Osuch, Prezes Zarządu Prosferi Sp. z o.o., Bohdan Pawłowicz, Członek Rady Nadzorczej IAA, Sebastian Bykowski i Wiceprezes Zarządu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych ekspertów Public Relations w Polsce – Bogdan Węgrzynek podzielił się swoimi doświadczeniami i udzielił wskazówek na temat tego, jak prowadzić PR wewnętrzny i zewnętrzny, aby pomnożyć potencjał i przekształcić go w realne efekty. Jak zwykle spostrzeżenia Bogdana Węgrzynka zostały przyjęte z niezwykłym uznaniem i nadały wysoki poziom dyskusji. Uczestnicy debaty poddali pod wątpliwość podział komunikacji na wewnętrzną i zewnętrzną, gdyż oba te obszary są ściśle ze sobą połączone. Dyskutowano także o tym, do kogo należy komunikacja wewnętrzna w organizacji. Uczestnicy dyskusji omówili także relacje pomiędzy human resources a public relations, zgodnie stwierdzając, że efektywna współpraca tych zespołów w wielu przedsiębiorstwach to niestety jedynie teoria. W praktyce funkcjonują oddzielenie, nie zdając sobie sprawy jaką wartość dałaby im integracja i uznano, że szczególnie w dobie mediów społecznościowych podział ten jest sztuczny i nieuzasadniony. Wysoce merytoryczna dyskusja wieńcząca Kongres Profesjonalistów Public Relations przyniosła ze sobą wiele cennych spostrzeżeń i wiedzy jak skutecznie prowadzić dobry PR.

Kongres poświęcony Public Realtions obfitował w prelekcje, dyskusje i rozmowy najlepszych Profesjonalistów PR z całego kraju. Nazwiska, które nadały wydarzeniu najwyższy poziom to: Tomasz MACHAŁA, Redaktor naczelny i dyrektor zarządzający naTemat.pl; Bogdan WĘGRZYNEK, Prezes Zarządu Agencji Budowania Wizerunku Sp. z o.o.; Bohdan PAWŁOWICZ, Członek Rady Nadzorczej IAA, Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce oraz sędzia KER; Sander SCHROEVERS, PhD, Prezes Zarządu European Institute for International Business Communication; Mateusz MARTYNIUK, Rzecznik Prasowy Prokuratury Generalnej; Joanna MALINOWSKA-PARZYDŁO, CEO Personal Brand Institute; Magdalena BUGAJŁO, Kierownik ds. Komunikacji Wewnętrznej, Netia; dr Dariusz TWORZYDŁO, Exacto Sp. z o.o., Arkadiusz GROCHALA, Dyrektor ds. Szkoleń, Rozwoju i Komunikacji Wewnętrznej, Netia; Sebastian BYKOWSKI, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów; Marcin SZCZUPAK, kierownik działu raportów medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów; Karolina ŁUCZAK, Koordynator ds. Projektów PR w Provident Polska; Roman JAMIOŁKOWSKI, Rzecznik Prasowy i Dyrektor PR w Provident Polska; Agata MOCZULSKA, Naczelnik Wydziału Projektów Multimedialnych i Komunikacji Wewnętrznej, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Konrad NAFALSKI, Ekspert z zakresu komunikacji korporacyjnej i marketingu; Barbara CZYŻOWICZ-LOREK, Social Media Manager, DELOITTE; Urszula RADZIŃSKA, Prezes Stowarzyszenia Prasy Firmowej; Justyna SZAFRANIEC, Dyrektor ds. Public Relations, PROAMA; Marcin KANDEFER, Manager ds. kluczowych klientów, Ideo Sp. z o.o.; Aleksander SALA, Prezes Zarządu KOLIBRO – Intranet Experts, Partner zarządzający Sala&Co; Dyrektor Generalny INTERNALE; Agnieszka JASZKANIEC, Kierownik Działu Strategii i Komunikacji oraz Rzecznik Prasowy Katowickich Wodociągów S.A.; Hubert STĘPNIEWICZ, prezes zarządu VIS Media Sp. z o.o. oraz VIS Systems Sp. z o.o.; Ewa STĘPNIEWICZ, wiceprezes VIS Media sp. z o.o.; Łukasz OSUCH, Prezes Zarządu Prosferi Sp. z o.o.; Wojciech MURZYN, Konsultant, Unify Sp. z o.o.; Marek WRÓBEL, Prezes, Neuron Agencja Public Relations; Paweł TROCHIMIUK, Prezes Zarządu Partner of Promotion; Adam ŁASZYN, Prezes ALERT MEDIA Communications; Szymon SIKORSKI, Prezes Zarządu Publicon, PSPR.

Organizatorami wydarzenia był Newsline Sp. z o.o.oraz Ideo Sp. z o.o., a sponsorem głównym firma PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Sp. z o.o. Głównymi partnerami konferencji byli: Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Związek Firm Public Relations, Urząd Miasta Rzeszowa, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka. W spotkaniu branży PR można było uczestniczyć także online. Streaming zrealizował partner wydarzenia – firma VEGACOM Sp. z o.o.

Anna Figiel

Facebook
Newsletter

Newsletter

Wprowadź swój adres email do formularza poniżej i bądź na bieżąco.

Newsletter OKIP