PL EN DE FR RU

Zamiast archipelagu małych, wyizolowanych wysepek – silny ekosystem, mogący konkurować międzynarodowo.

Dodano 16 października 2019

Zamiast archipelagu małych, wyizolowanych wysepek – silny ekosystem, mogący konkurować międzynarodowo.

Innowacja – słowo, które zrobiło zawrotną karierę w j. polskim. Termin innowacyjność jest nazbyt często jednak stosowany jedynie jako zabieg marketingowy.

Innowacja w Dolinie Krzemowej rozumiana jest jako przeniesienie pomysÅ‚u na rynek w celu skapitalizowanie jego wartoÅ›ci. Wiedza, kapitaÅ‚ intelektualny i know-how stanowiÄ… w obecnym Å›wiecie elementy równie ważne jak kapitaÅ‚ finansowy, decydujÄ…c o rozwoju firm i ich ekspansji. Innowacji nie można zadekretować ani zaplanować. Nie można nakazać ani metodami administracyjnymi ani hojnymi stymulacjami finansowymi. Efektywność, czyli namacalne rezultaty inwestycji w projekty innowacyjne nie jest zadowalajÄ…ca. Statystyki nie odzwierciedlajÄ… różnorodnoÅ›ci polskich firm, ale pokazujÄ…, że dobre kadry, nowe patenty, rosnÄ…ce nakÅ‚ady na R&D za rzadko przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na nowe produkty, wzrost sprzedaży, wyższe marże, zdobywanie nowych rynków i wiÄ™kszÄ… konkurencyjność polskich firm. W szczególnoÅ›ci maÅ‚e i Å›rednie polskie firmy potrzebujÄ… know-how z zakresu zarzÄ…dzania innowacjÄ… i z zakresu jej komercjalizacji, a nastÄ™pnie dostÄ™pu do wiÄ™kszych rynków i kanałów dystrybucji, tak żeby móc maksymalizować potencjaÅ‚ i zyskowność raz wdrożonej innowacji. Åšwiatowa praktyka wskazuje, że nie tylko wielki konkurent, lecz także maÅ‚a firma dysponujÄ…ca dobrÄ… wiedzÄ… inicjujÄ…cÄ… technologiczny przeÅ‚om rynkowy potrafi skutecznie zagrozić firmie o ugruntowanej pozycji na rynku.

Warto, aby każda firma zadała sobie pytanie, czy widzą siebie jako np. fabryki wykonujące produkcję na technologiach sprzed 20 lat, czy jako firmy innowacyjne? Czy firma jest przygotowana na szybkie zmiany, kiedy opracowała jakiś patent, jakie technologie wyróżniają taką firmę od pozostałych i na ile pozwalają jej na nawiązanie równorzędnej rywalizacji z konkurencją?

Polskie firmy niewiele inwestujÄ… w badania i rozwój, skupiajÄ… siÄ™ na przejmowaniu istniejÄ…cych rozwiÄ…zaÅ„. Natomiast publiczne wydatki na B+R na przestrzeni lat wzrosÅ‚y o wiele mniej niż Å›rednia dla UE.  Z raportu KPMG (DojrzaÅ‚ość innowacyjna przedsiÄ™biorstw w Polsce, 2014) wynika, że blisko poÅ‚owa przedsiÄ™biorstw uznaje innowacyjność za cel strategiczny swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci. Aż 78% Å›rednich i dużych firm w Polsce pracuje nad innowacjami. Z drugiej strony 44% firm nie prowadzi wielostronnych dziaÅ‚aÅ„ z obawy o rentowność z inwestycji. Nawet podmioty z grupy najbardziej innowacyjnych zintegrowane w parkach i inkubatorach technologicznych w niecaÅ‚ych 10% korzystajÄ… ze Å›rodków zewnÄ™trznych na finansowanie rozwoju w tym wdrażanie innowacji. Skoro jest tak wiele do zrobienia w zakresie innowacji i blisko 80% firm planuje zwiÄ™kszyć skalÄ™ inwestycji to dlaczego caÅ‚y czas poziom inwestycji stoi na tak niskim poziomie ?

Rozwój polskiej gospodarki zależy i zależeć bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci od MÅšP. Wciąż brakuje propozycji dla filaru polskiej przedsiÄ™biorczoÅ›ci – maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw, ale także elementów stanowiÄ…cych ogniwo poÅ›rednie pomiÄ™dzy  producentami/ wytwórcami, a rynkiem oraz odbiorcÄ… a producentem, które rozwijajÄ… siÄ™ w Europie Zachodniej w postaci grup marketingowych i grup zakupowych. WynikajÄ… one z najlepszych europejskich tradycji spółdzielczoÅ›ci, opartych o rozwój kapitaÅ‚u spoÅ‚ecznego – zaufania.  

Zaznaczamy, że musimy być innowacyjni, należy wiÄ™c zacząć od budowania kultury zaufania i przeÅ‚amywania barier zaufania, miÄ™dzy innymi poprzez współpracÄ™ klastrowÄ…, budowanie aliansów biznesowych, kooperacjÄ™ firm. To pozwoli na Å‚Ä…czenie potencjałów, wykorzystanie efektu skali. Jako że reprezentujÄ™ Ogólnopolski Klaster Innowacyjnych PrzedsiÄ™biorstw (OKIP), najwiÄ™kszÄ… organizacjÄ™ klastrowÄ… w Polsce, która skupia kilkaset przedsiÄ™biorstw, poczÄ…wszy od bardzo szerokiego grona firm sektora MÅšP i startupów, skoÅ„czywszy na najwiÄ™kszych polskich firmach, w tym firmach rodzinnych, nadmieniÄ™ możliwoÅ›ci innowacyjnych możliwoÅ›ci rozwoju dla przedsiÄ™biorstw, w oparciu o współpracÄ™ klastrowÄ…. Głównym dziaÅ‚aniem Klastra jest wspieranie nowoÅ›ci, ulepszeÅ„ i wynalazków wypracowywanych z pomocÄ… Å›rodowisk naukowych i badawczych. W ramach organizacji rozwijane sÄ… takie projekty jak polski samolot odrzutowy, elektryczny pojazd kompozytowy dla transportu, drony podwójnego zastosowania, innowacyjne rozwiÄ…zania dla utylizacji broni chemicznej z dna BaÅ‚tyku, neutralizacji odpadów komunalnych i niebezpiecznych, telemedycyna, rozwiÄ…zania dla logistyki, transportu i szeroko pojÄ™tej ekologii.

MÅ‚ode, innowacyjne przedsiÄ™biorstwa potrzebujÄ… dwóch rzeczy. PierwszÄ… jest kapitaÅ‚ na rozwój, drugÄ…, wsparcie merytoryczne, wsparcie kontaktami z podmiotami i inwestorami. Skupmy siÄ™ na tym pierwszym. Jednym z najczÄ™stszym bÅ‚Ä™dów jest próba dopasowania potrzeb kapitaÅ‚owych  pod konkretny instrument a nie odwrotnie. KolejnÄ… bolÄ…czkÄ… polskich przedsiÄ™biorców jest niedopasowanie struktury finansowania do aktualnych potrzeb, które czÄ™sto może zagrozić funkcjonowaniu firmy. Każdy przedsiÄ™biorca zrzeszony w naszej organizacji klastrowej dostanie indywidualnÄ…  opiekÄ™ ekspertów z różnych dziedzin biznesu. OceniÄ… oni poprawność biznesplanu, zaproponujÄ… odpowiednie finansowanie biorÄ…c pod uwagÄ™ strukturÄ™ i koszty, pomogÄ… zaprojektować koncepcjÄ™ marketingowÄ…, zbudować rynek dla produktu usÅ‚ugi. DziÄ™ki szerokiej współpracy miÄ™dzynarodowej OKIP może pomóc w znalezieniu partnera biznesowego oraz ekspansji na Å›wiat swoich produktów/usÅ‚ug.

Angelika Jarosławska

Wiceprezes Ogólnopolskiego Klastra Innowacyjnych Przedsiębiorstw

Facebook
Newsletter

Newsletter

Wprowadź swój adres email do formularza poniżej i bądź na bieżąco.

Newsletter OKIP